Schuljahr 22/23
3. Oktober bis 31. März
Leitung: Philipp Fleischmann
1. Informationsabend: 14.06.2022 um 18 Uhr
Bewerbung
ab sofort unter film@schulefriedlkubelka.at
Die SCHULE FÜR UNABHÄNGIGEN FILM WIEN wurde 2006 von Friedl Kubelka gegründet und wird seit 2014 von Philipp Fleischmann geleitet. Kernstück des Unterrichts sind 6 praxisorientierte Workshops mit Filmkünstler*innen, die aus ihrer eigenen, jeweils unterschiedlichen Sichtweise unterrichten. Der Lehrgang wird durch zwei Vortragsreihen sowie durchgehende und individuelle Projektbetreuung und Einführung in die Laborarbeit vertieft.
Die Schule basiert auf dem Zitat Dantes „WO DAS KÖNNEN DEM WOLLEN FOLGT“. Ein leidenschaftliches Interesse an einem Thema und dessen Umsetzung auf analogem Filmmaterial soll demnach im Vordergrund stehen. Ziel eines Schuljahres ist es, eigenständige Filmarbeiten zu entwickeln sowie einer eigenen Haltung, Arbeitsweise und Vorstellung von Film näher zu kommen. (Philipp Fleischmann)
ANDRÉA PICARD
Painting & film: transference from the unmoving images
What do we make of a film that is termed "painterly"? Is this but a convenient and somewhat lazy or hackneyed description, even a complete misnomer? What are the implications of the representation and quoting of paintings in film, the still as a painting (the still as still life), or actual painted sets such as in Godard’s Pierrot le fou or Antonioni’s Red Desert or the sfumato effects of Tarkovsky or Sokurov, Hong Sang-soo’s Cubist constructions à la Cézanne, the spare tableaux in Akerman’s films, the seeming nods to Chardin in Bresson’s L’Argent, the in-situ painting backdrop in Ruth Beckermann’s Die Geträumten, or the elisions between Maria Lassnig’s canvas and filmic portraits? How do we perceive the difference between Brakhage painting directly onto the filmstrip and, say, Derek Jarman's Blue or Margaret Honda's SPECTRUM REVERSE SPECTRUM as cameraless immersions into monochrome? Site visits to museums and galleries are intended to inspire discussions about how painting can induce cinema to negotiate the time and space between the concrete and the abstract, resulting in something else entirely..
LAIDA LERTXUNDI
Landscape Plus
Beginning with a series of collaborative prompts and activities inspired by Fluxus, the Situationist International and the work of dance/body artists Anna Halprin and Simone Forti, we will construct sound and image situations using 16mm film in both urban and forest environments. We will consider the spontaneous, real-time, diegetic space of cinema and the use of words and sounds as material to experiment with relationships between bodies and landscape. Our aim will be to experience a kind of immersion in the landscape, welcoming a state in which observing and making are not so easily distinguished. Each participant will have the chance to compose and create their own shots using analogue film equipment.
LILITH KRAXNER & MILENA CZERNOVSKY
Dialog/Kollektives Arbeiten/Togetherness
Das Fundament unserer filmischen Praxis ist Freund*innenschaft. Unsere Zusammenarbeit basiert auf einem fortwährenden Dialog zwischen uns beiden und unserer engen Umgebung - unseren Kompliz*innen und Vertrauten. Wir glauben, dass es weder einen riesigen Apparat braucht um Filme zu schaffen, noch an die Unbedingtheit der künstlerischen Vision eines Einzelnen. In unserem Workshop wollen wir dazu anregen Kooperationen einzugehen, um im Austausch etwas Gemeinsames zu beginnen. Wir wollen einen Rahmen schaffen in dem man voneinander lernt, miteinander teilt, aufeinander schaut und so aneinander wächst.
PABLO MARÍN & PHILIPP FLEISCHMANN
let's do it again - a practical crash course on avant-garde film
P: You conducted a workshop in Spain where you re-enacted works from the avant-garde cinema. I loved that idea. Why you think it might be useful to remake existing works by other artists?
P: Yes, the idea came from this unconcious exercise of watching a film and thinking how the hell was this thing made? I'm sure this also happens to you all the time. I believe that, as filmmakers, we are always trying to figure stuff out in what we see. I love this sort of detective work... so I thought why don't incorporate it to a teaching context? See a film that challenges our imagination, analize it and try to remake it in order to understand the creative process.
P: I always say one can only truly appreciate the significance of the historical avant-garde cinema if one understands the shift and twist of how filmmakers work with their respective medium. I recently went to the archive of the Vienna Film Museum, in order to study an early abstract film on the editing table. I noted everything I could see, frame after frame. It was fascinating to remark all the colours, forms and rhythms. I learned a lot. Though, it never occurred to me to actually remake the film as a whole. This idea feels like learning to play a musical score in order to train oneself.
P: Your experience with the early abstract film reminds me of the scientific method, which I find extremely useful as a learning tool. A possible extension to your 'autopsy' process of a film could be to try to transfer its form into a new body in order to close the circle, creatively speaking. Science meets art, although it sounds a bit like a sort of spiritism. But also, a crash course on how to remake a two-minute avant-garde film can be a kind of filmmaking degree in its own, right?. Or did I take it too far? :o
P: Absolutely not! Let’s roll with it and conduct a workshop together within the upcoming school programme.
RUTH NOVACZEK
Beyond Genre: Process and Bricolage
Working with cameraphones, these workshops will explore the ways we bear witness to our own experience. In video diaries we explore our worlds, but also our inner visions. Thinking about location, mise en scene, using found footage, and directing actors; making a film with a cameraphone deconstructs film making but also facilitates a kind of channeling, where using improvisation, chance and daily life as source materials. Extraordinary stories emerge in the edit, which is both process, and also a kind of magic juxtaposition. Students are encouraged to work collectively (if they want to) and to work with or against genre, in order to explore the minutiae of process and how decisions are negotiated.
VIKTORIA SCHMID
Film als…
Film als Skulptur, Film als Projektion, Film als Vergrößerungsglas, Film als Fotografie, Film als Co-Autor, Film als Ereignis, Film als Leidenschaft, Film als Loop, Film als Protagonist, Film als Entdecker, Film als (bedrohtes) Medium, Film als Begleiter!
VORTRAGSREIHEN
EIN ABEND MIT
Filmemacher*innen, Theoretiker*innen, Kurator*innen und Wissenschaftler*innen gestalten einen Abend an der Filmschule.
Friedl vom Gröller
Jordan Cronk
Natascha Strobl
Patrick Holzapfel
Guillaume Lafleur
ABSOLVENT*INNEN PRÄSENTIEREN IHRE ARBEITEN
Viele Studierenden lernen an der Schule für unabhängigen Film das Medium des analogen Films zum ersten mal kennen. Wie hat diese Begegnung ihr künstlerisches Arbeiten nachhaltig beeinflusst? Präsentationen und Erfahrungsberichte von Absolvent*innen.
Eva Maria Schaller & Simon Dallaserra
Isabella Brunäcker & Markus Maicher
Olga Kosanovic & Felix Pacher
ZEITEINTEILUNG
- Workshops: Do 18–20 Uhr, Fr, Sa, So jeweils fünf Stunden
- Vortragsabende: 18-20 Uhr
- Ateliertag: Dienstag von 10 - 17 Uhr, Nutzung der Dunkelkammer nach Vereinbarung
- Jeden Dienstag: Zyklisches Programm „Was ist Film“ im Österreichischen Filmmuseum
- Einzelgespräche: nach Vereinbarung
- Projektbetreuung Unabhängiger Film: nach Vereinbarung